Je instructie afstemmen op je lesklant
Als instructeur breng je jouw visie op rijden en rijtechniek over op je leerlingen. Maar hoe doe je dat op een effectieve manier? Zodat jouw boodschap optimaal afgestemd is op de behoefte van je lesklant?
Je herkent ongetwijfeld dat les met die ene lesklant voorbij vliegt, en dat bij een ander de tijd lijkt stil te staan. Waar je bij de eerste schijnbaar zonder moeite lesgeeft en juist veel energie krijgt, voel je bij de tweede je energie al wegstromen zodra je de bak inkomt.
Dit heeft vaak te maken met verschillen in voorkeursstijlen. Als jij weet wat jouw eigen voorkeuren zijn in communicatie en je lesgeven, én je weet wat jouw lesklant nodig heeft, dan kun je jouw lesboodschap hierop afstemmen. Met als resultaat dat:
- Je met meer energie en plezier lesgeeft
- Je effectiever bent in het overbrengen van je lesboodschap
- Jouw lesklant meer resultaat bereikt in kortere tijd en tevredener is over jouw les
I-Ruiters
Ruiters die vooral extravert en mensgericht (I)zijn willen graag een persoonlijke klik met jou. Ze zijn snel afgeleid dus structuur bieden is nodig. Ze houden van afwisseling in het rijden, dus doe veel verschillende oefeningen tijdens je les. Wees optimistisch en breng je instructie op een enthousiaste manier. Vraag naar persoonlijke zaken en borduur voort op wat er eerder verteld is (daarmee toon je je interesse en betrokkenheid bij je lesklant). Heb er begrip voor als je lesklant uit het niets, tijdens een oefening, ineens zegt ‘.. Oh, wat ik dit weekend heb meegemaakt, moet je horen..!.. Je kunt dan óf luisteren óf zeggen dat je dit graag hoort na de les, maar dat er nu even focus moet zijn op het rijden van de oefening.
S-Ruiters
Ruiters die vooral introvert en mensgericht (S) zijn vinden het fijn om een vaste routine te hebben in hun rijden en dus ook in hun instructie. Ze willen met name weten hoe ze iets moeten doen. Dus bij nieuwe oefeningen is het belangrijk dat je op een rustige, vriendelijke manier stap-voor-stap uitleg geeft. Wees geduldig en verhef je stem niet. Deze lesklant vindt het ook fijn om op een persoonlijke manier benaderd te worden, maar is minder uitbundig, enthousiast en snel afgeleid dat de I-ruiter. Nodig deze lesklant echt uit om te vertellen wat hij wil oefenen en/of hoe hij het ervaart. En haal hem uit zijn comfortzone.
D-Ruiters
Ruiters die vooral extravert en taakgericht (D) zijn, willen waar voor hun geld. Ze houden van uitdagingen en hebben een hoog tempo. Vraag deze lesklant waar hij aan wil werken, geef opties: wil je vandaag a of b doen? Hij wil graag zelf bepalen, dus zo geef je hem de keus. Wees complimenteus over de prestaties (als dit passend is) en breng je boodschap met korte, duidelijke zinnen. Heb het vooral over de inhoud en twijfel niet over jouw aanwijzingen: deze ruiter betaalt jou voor jouw expertise, dus hij wil het gevoel hebben dat jij weet waar je het over hebt. Kom dus zelfverzekerd over.
C-Ruiters
Tot slot, ruiters die vooral introvert en taakgericht (C) zijn, willen de achterliggende gedachte achter een aanwijzing of techniek weten. Zorg dat je met gedetailleerde en feitelijke achtergrondinformatie jouw instructie kunt onderbouwen. Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken en als je iets niet zeker weet, geef dan aan dat je het uitzoekt en erop terugkomt. Deze ruiters zijn heel kritisch op hun eigen rijden, en kunnen daardoor vooral gefocust zijn op wat niet goed gaat. Help ze door ook aan te geven welke onderdelen juist al wél goed/beter gaan. Ga niet te snel, en besteed aandacht aan de details. Wees niet te amicaal of persoonlijk, vooral niet als je deze lesklant nog niet zo goed kent. Hij komt niet bij jou voor de sfeer of persoonlijke klik; het gaat om jouw kwaliteit en expertise.
Instructeurstraining
We hebben allemaal deze 4 stijlen in ons, dus de realiteit is (gelukkig!) iets complexer dan hier beschreven. In de training ga ik daar dieper op in.
Afhankelijk van wat jouw voorkeursstijlen zijn, kost het afstemmen op de verschillende lesklanten je meer of minder moeite. Tijdens de HorseProfile Instructeurstraining ‘Lesgeven met Stijl’ krijg je inzicht in je eigen voorkeursgedrag met behulp van je persoonlijke HorseProfile Instructeursprofiel. Ik leer je hoe je de voorkeuren van je lesklant kunt herkennen en hoe je op een effectieve manier jouw lesboodschap overbrengt. Meer informatie en aanmelden kan via https://horseprofile.nl/instructeurstraining/